Niepokalane Poczęcie i Godzina Łaski

Prawda o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny jest jednym z dogmatów naszej wiary. Ogłosił go uroczyście 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus papież Pius IX w bazylice św. Piotra w Rzymie w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów. Papież pisał tak: „Ogłaszamy, orzekamy i określamy, że nauka, która utrzymuje, iż Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia - mocą szczególnej łaski i przywileju wszechmocnego Boga, mocą przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego - została zachowana nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego, jest prawdą przez Boga objawioną i dlatego wszyscy wierni powinni w nią wytrwale i bez wahania wierzyć”.

Dogmat ustanowiony przez Piusa IX został 4 lata później potwierdzony przez samą Matkę Bożą, która podczas 16 objawienia w grocie Massabielskiej powiedziała swojej wizjonerce, Bernadecie Soubirous, że jest Niepokalanym Poczęciem.
Kościół uczy, że Maryja – Oblubienica Pańska, pełna charyzmatów Bożego Ducha – od samego momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić żyjąc na ziemi, ale również od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Pan Bóg, ze względu na przyszłe zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością. Maryja była więc poczęta w łasce uświęcającej. To znaczy, że była wolna od wszelkich konsekwencji wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci - stąd w Kościele obchodzimy uroczystość Jej Wniebowzięcia, a nie śmierci).
Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest bardzo długa. Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi spośród wszystkich ludzi. Ojcowie Kościoła nieraz nazywali Ją czystą, bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi. Późniejsi teologowie, szczególnie św. Bernard i św. Tomasz z Akwinu zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ - według nich - przeczyłoby to dwóm innym dogmatom: powszechności grzechu pierworodnego oraz konieczności powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a więc także i Maryi. Ten problem rozwikłał w XIII w. Jan Duns Szkot, który wskazał, że uchronienie Bożej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokonało się już mocą odkupieńczego zwycięstwa Chrystusa. W 1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w całym Kościele.

Z uroczystością Niepokalanego Poczęcia NMP jest również związania tak zwana „Godzina łaski” lub „Godzina Święta”. I choć w wielu parafiach przyjęło się już nabożeństwo zwane “Godziną Łaski”, to niewiele osób w naszym kraju słyszało o objawieniach Matki Bożej w Montichiari-Fontanelle, mimo iż wizerunek Matki Bożej – Róży Duchownej jest powszechnie znany. Godzina łaski przypada na dzień 8 grudnia – między godziną 12 a 13. U jej początków są właśnie objawienia Matki Bożej Róży Duchownej we włoskim Montichiari. To właśnie w tym miejscu Maryja wyraziła pragnienie, by nazywać ją Różą Duchowną. Powierniczką Jej objawień była Pierina Gilli, pielęgniarka z miejscowego szpitala, której Święta Dziewica przekazała, by w dzień jej Niepokalanego Poczęcia, 8 grudnia, obchodzono Godzinę Łaski.

Dzięki modlitwie w tej godzinie ześlę wiele łask dla duszy i ciała. Będą masowe nawrócenia. Dusze zatwardziałe i zimne jak marmur poruszone będą łaską Bożą i znów staną się wierne i miłujące Boga. – zapowiedziała Pierinie Maryja – Pan, mój Boski Syn Jezus, okaże wielkie miłosierdzie, jeżeli dobrzy ludzie będą się modlić za bliźnich. Jest moim życzeniem, aby ta Godzina była rozpowszechniona. Wkrótce ludzie poznają wielkość tej Godziny Łaski. Jeśli ktoś nie może w tym czasie przyjść do kościoła, niech modli się w domu”.

Forma modlitwy w Godzinie Łaski jest dowolna. Szczególnie ważna jest modlitwa za grzeszników, i uczczenie Maryi jako Róży Mistycznej i Matki Kościoła. Można spędzić ten czas na różańcu, można z litanią do Niepokalanego Poczęcia NMP.